Czemu akurat nadgryzione jabłko? – kilka słów o logo firmy Apple

mar 29

Czemu akurat nadgryzione jabłko? – kilka słów o logo firmy Apple

Charakterystyczne nadgryzione jabłko to bez wątpienia jedno z  najbardziej rozpoznawalnych logotypów na całym świecie. Prawdopodobnie wielu z nas zastanawiało się jakie jest przesłanie tego logo… Czy Steve Jobs uznał jabłko jako źródło inspiracji opierając się na historii Izaaka Newtona, który siedząc pod jabłonią zobaczył spadający owoc i to naprowadziło go na teorię grawitacji? Może chodziło o rajskie jabłko, jako symbol ulegania pokusie temu co nieznane? Albo jeszcze inaczej, znak firmowy miał być tajemniczy, kontrowersyjny, zastanawiać co ma wspólnego jabłko z komputerem, telefonem, tabletem, a tym samym powodować, iż ludzie sami będą tworzyć wokół niego historię…

Historię związane z symbolem jabłka

Pierwszy raz ta nazwa pojawiła się, gdy Steve Jobs i Steve Woźniak założyli firmę Apple Computer. Woźniak wspominał w swojej książce pt. „Apple Confidential 2.0: The Definitive History of the World’s Most Colorful Company” pewną rozmowę, która przeprowadzili jadąc samochodem:

On (Jobs – dop. red.) powiedział: „Wymyśliłem świetną nazwę: Apple Computer.” Może pracował przy jabłoniach. Nawet go nie zapytałem. Może dla niego miało to jakieś inne znaczenie. Może ten pomysł miał coś wspólnego z Apple Records. On lubi muzykę, podobnie jak wiele ludzi z technicznym zacięciem. Ta nazwa mogła wtedy brzmieć dobrze częściowo dzięki tym konotacjom. Pomyślałem wtedy od razu: „Będziemy mieć wiele problemów z prawami autorskimi.” Ale ich nie mieliśmy. Obaj próbowaliśmy wymyślić inną, brzmiącą bardziej technicznie nazwę, tj. Executek and Matrix Electronics, ale po dziesięciu minutach prób, zdaliśmy sobie sprawę, że żadna z nich nie będzie brzmieć tak dobrze jak Apple Computer.

Współzałożyciel Apple w powyższym cytacie jasno mówi, że sam nie do końca wiedział skąd wzięła się nazwa „apple”. Gdybał, że mogło to wynikać z wcześniejszych doświadczeń Jobsa  lub z tego, że był ogromnym fanem „The Beatles” ,a wytwórnia muzyczna tego zespołu nosiła nazwa Apple Records.

Jednak znacznie ciekawiej brzmi teoria mówiąca, że znak formowy Apple jest hołdem złożonym Alanowi Turingowi.  Był on wybitnym naukowcem, rozszyfrował kod Enigma podczas II wojny światowej, co skróciło wojnę o kilka lat. Poza tym podzielił się wizją „uniwersalnej maszyny liczącej”, co później przyczyniło się do rozwoju komputera. Na tym nie kończą się jego wybitne dokonania, był także twórcą testu, który został nazwany jego nazwiskiem, zapoczątkował on próby stworzenia sztucznej inteligencji. W wyniku skandalu obyczajowego, Alan mając 42 lata popełnił samobójstwo przez ugryzienie jabłka nasączonego cyjankiem. Mimo, że historia o Alanie Turingu jest niezwykła i takie uzasadnienie wyboru jabłka jako loga byłoby sensowne, to w oficjalnej biografii Steve’a Jobs’a autorstwa Waltera Isaacson’a dowiadujemy się jak było naprawdę… ale o tym na koniec.

Czemu nadgryzione?

To akurat wiadomo, projektant logo Rob Janoff pytany, czym kierował się projektując znak firmowy firmy Apple odpowiedział:

„To był szczęśliwy zbieg okoliczności, że „bajt” jest terminem komputerowym (‚byte’ i ‚bite’ są podobnie brzmiącymi angielskimi słowami oznaczającymi odpowiednio bajt i kęs, ugryzienie – dop. red.)”

Jak było naprawdę?

Cytat z książki Waltera Isaacson’a:

Byłem akurat na jednej z swoich owocowych diet – wyjaśnił. – Dopiero co wróciłem z farmy jabłoni.  Brzmiało to zabawnie, inspirująco i przystępnie. Apple [Jabłko] łagodziło brzmienie słowa komputer. Poza tym w książce telefonicznej bylibyśmy przed Atari

Jak widzimy nie był to tak głęboko przemyślany wybór, jednak Steve cały czas kierował się tym, by jego produkty i wszystko co z nimi związane kojarzyły się z czymś przyjaznym i prostym. Apple brzmiało przystępnie i znajomo, jednocześnie niwelując skojarzenie, jakie wywoływało bardziej techniczne słowo  ‚komputer’.  Co więcej Steve wymyślił proste logo owiane tajemnicą,  które skłania do szukania wyjaśnień, do poznania historii, dlaczego akurat jabłko i komputer. Wiedział, że w ludzkiej naturze jest tworzenie mitów, które wzbudzają kontrowersje. Potwierdzają to słowa Mike Markkula, który był pierwszym prezesem firmy Apple:

Ta nazwa jest trochę bez sensu. Dlatego zmusza mózg, żeby się nad nią zastanowił. Jabłko i komputery… To do siebie nie pasuje ! Dzięki temu wzrosła rozpoznawalność naszej marki

Firma Apple nigdy nie zasugerowała połączenia tego symbolu z jakąkolwiek historią, co z marketingowego punktu widzenia było niezwykle przemyślanym  wyborem, ponieważ dzięki temu różnego rodzaju opowieści same przylgnęły do „nadgryzionego jabłka”.

Symbol nadgryzionego jabłka oraz produkty Apple tworzą spójną całość. Logo wzbudza kontrowersje niosąc ze sobą słowa „Myśl inaczej” , jednocześnie przekonując nas byśmy nie bali się komputerów, bo ich obsługa może być intuicyjna i niezwykle prosta, co cechuje produkty firmy z Cupertino. Teraz ciężko wyobrazić sobie Iphone’a, Ipada bez jabłka, co więcej bardzo możliwe jest, że gdybyśmy przeprowadzili ankietę, w której padło by pytanie, z czym kojarzy Ci się ‚jabłko’? to jakiś procent badanych mógłby wskazać odpowiedź:  z firmą Apple lub z iPhonem, iPadem itp. A jakie jest Wasze pierwsze skojarzenie z słowem „jabłko” ?

Podobne wpisy na blogach:

http://myapple.pl/content/1242-historia-i-ewolucja-logo-apple.html

http://maxmania.pl/publikacje/koncepcje/jablko-turinga-czyli-skad-sie-wzielo-logo-apple

 

 

Warto przeczytać także:

    brak podobnych wpisów

4 komentarzy

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Historie o tworzeniu znanych logo są często pasjonujące.Tworzenie loga oraz sloganu firmowego nie jest łatwe, ale moim zdaniem, to konieczność, jeśli chce się budować silną i spójną markę opartą na jasnych i konkretnych zasadach.
    Więcej o logo i sloganie firmowym pisałem ostatnio na moim blogu.

Skomentuj

CommentLuv badge